Επειδή οι λύσεις που δίνει το ΕΑΠ είναι απαράδεκτα περιληπτικές, αποφασίσαμε εφέτος να παρουσιάσουμε τα θέματα των εξετάσεων αναλυτικά λυμένα, ώστε να βοηθήσουμε τους φοιτητές, όχι μόνο να επαληθεύσουν τις λύσεις τους αλλά, να κατανοήσουν τα βήματα που έπρεπε να ακολουθήσουν για να λύσουν τις ασκήσεις.
Η άσκηση 1 είναι ένα θέμα εκτιμητικής (διαστήματα εμπιστοσύνης - έλεγχος υπόθεσης). Το ερώτημα α ελέγχει αν οι φοιτητές γνωρίζουν την έννοια της πιστότητας (τόμος Γ, σελ.29-30) και δίνει μονάδες για τον υπολογισμό των δύο δειγματικών διασπορών με χρήση του τύπου 5.5, σελ.150, τόμος Α. Το ερώτημα β αφορά τον υπολογισμό διαστήματος εμπιστοσύνης για τον λόγο των δύο πληθυσμιακών διασπορών. Τα ερωτήματα γ,δ αφορούν τη σύγκριση των παραμέτρων (διασπορών και μέσω τιμών) δύο πληθυσμών με ανεξάρτητα δείγματα. Το αποτέλεσμα της σύγκρισης των διασπορών στο ερώτημα γ, χρησιμοποιείται για να αποφασίσουν οι φοιτητές αν στο ερώτημα δ πρέπει να χρησιμοποιήσουν τη στατιστική συνάρτηση της σχέσης 8.15 ή της σχέσης 8.16. Τόσο το αποτέλεσμα του ελέγχου των διασπορών, όσο και το γεγονός ότι τα μεγέθη των δύο δειγμάτων είναι ίσα (δείτε, σχετικά, τις 4 πρώτες γραμμές της σελ.104, τόμος Β), συντείνουν στο ότι, για τη σύγκριση των μέσων, πρέπει να χρησιμοποιηθεί η σχέση 8.15.
Η άσκηση 2 είναι ένα θέμα δειγματοληψίας αποδοχής ιδιοτήτων (τόμος Ε, κεφάλαιο 1), το οποίο ελέγχει την εξοικείωση των φοιτητών τόσο με το πρότυπο MIL-STD-105E (Military Standard) , όσο και με τον υπολογισμό πιθανοτήτων αποδοχής με χρήση της κατανομής Poisson, που είναι ουσιαστικά άσκηση ειδικών κατανομών του τόμου Α.
Συνοψίζοντας:
Αν και πάγια άποψή μας είναι ότι η ενότητα διπ50 είναι ένα μάθημα για καλά προετοιμασμένους φοιτητές, που μπορούν να δουν, τόσο την ύλη του τόμου Β, όσο και εκείνη των τόμων Α και Ε ως ενιαία γνώση, εφέτος οι ασκήσεις ανοικτών βιβλίων ήταν ιδιαίτερα απαιτητικές και πρέπει να δυσκόλεψαν αρκετούς. Τόσο η διάρθρωση των ερωτημάτων, που αποτελούσαν σύνθεση διαφορετικών ενοτήτων μέσα στην ίδια άσκηση, όσο και οι πολλές και χρονοβόρες πράξεις, είναι σίγουρο ότι αποσυντόνισαν αρκετούς φοιτητές, γεγονός που κάνει τη δυσκολία των θέματων να κυμαίνεται κοντά στο άνω όριο προδιαγραφών.
Alert:
Προσπαθούμε να προστατέψουμε τόσο τους φοιτητές μας, όσο και τη δουλειά μας. Γι'αυτό, αν βρείτε κάπου αλλού αυτές τις λύσεις, παρακαλούμε ενημερώστε μας, στέλνοντας ένα μήνυμα στο alert@dip50.gr
Στόχος:
Το υλικό που παρατίθεται σε αυτή την ενότητα είναι μια προσπάθεια να παρουσιάσουμε τη δουλειά μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο τρόπος προσέγγισης της λύσης των ασκήσεων είναι μοναδικός.
Το πλεονέκτημα των ιδιαίτερων μαθημάτων είναι ότι ο καθηγητής έχει την άνεση να εξηγήσει κάτι με περισσότερους τρόπους, ώστε να είναι σίγουρος ότι ο φοιτητής το έχει κατανοήσει απολύτως.